This article deals with one of the most interesting contemporary conflicts between fundamental rights, that concerning freedom of thought, conscience and religion, with particular reference to the use of the Islamic headscarf in educational institutions (I, The conflict). As an illustration of this conflict, we shall focus on one particular case, Leyla Sahin’s case, brought before the European Court of Human Rights in 2004 (II, The case). That case will be our starting point, as it contains some of the essential «coordinates» which must be borne in mind when resolving such conflicts. Our next step will be to identify these «coordinates» (III, The coordinates). Then with these coordinates we shall examine the «course» set by the different rulings that have been handed down in order to resolve the conflict and by the specific legislation enacted (IV, The course). Finally, we shall attempt to draw certain conclusions (V, Conclusion).
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El velo islámico: ¿hasta qué punto el contexto es importante?
El presente trabajo aborda uno de los más interesantes conflictos entre derechos fundamentales de los últimos tiempos; el referido a la libertad de pensamiento, conciencia y religión, en particular, al uso del velo islámico en el ámbito educativo (I, El conflicto). Como ejemplo de dicho conflicto, nos centraremos en un caso concreto, el asunto Leyla Sahin defendido ante el Tribunal Europeo de Derechos Humanos en el año 2004 (II, El caso). El citado caso será nuestro punto de partida, pues contiene alguna de las «coordenadas» esenciales que deben de tenerse en cuenta al abordar tales conflictos. Identificar tales coordenadas en la jurisprudencia y en la normativa, será nuestro siguiente paso (III. Las coordenadas). Una vez identificadas tales coordenadas, analizaremos el «rumbo» seguido por los tribunales que han abordado dichos conflictos, así como por la normativa adoptada al respecto por el legislador (IV. El rumbo). Finalmente, trataremos de “arribar a buen puerto” (V, Conclusiones).